Talohallitus valmisteli lausunnon HASOn tasausjärjestelmän muutokseen liittyen. Lausunto lähettiin HASO:lle 28.2.2022.
HASO DISANKALLION TALOHALLITUKSEN LAUSUNTO HASON UUDESTA TASAUSJÄRJESTELMÄSTÄ
Yleistä
Tarve ja tavoitteet HASOn tasausjärjestelmän muuttamiselle ovat ymmärrettäviä ja hyväksyttäviä.
Merkittävä osa uuden tasausjärjestelmän kriteereistä on selkeitä, mutta joukossa on myös vähintäänkin tulkinnanvaraisia kriteereitä.
Ennakkoinfo talohallituksille on ollut vähäistä ennen helmikuussa 2022 järjestettyä esittelytilaisuutta ja samassa yhteydessä avattuja nettisivuja ja palautekanavia.
Asukkaiden kannalta merkitystä ei ole sillä, että pisteytyksen muutoksen takia yhtiön keskimääräinen vastike ei muutu. Asukkaalle vaikutusta on vain mahdollisilla omaan vastikkeeseen tulevilla muutoksilla.
Perusteet, kuinka eri kriteerien keskinäiset painoarvot ovat määräytyneet ei ilmene mistään. Tämä on kokonaisuuteen keskeisesti vaikuttava asia ja olisi ehdottomasti pitänyt avata yksityiskohtaisesti.
Yksityiskohtaisia kommentteja
Siirtymäaika 2023–2027: Tänä aikana tasausjärjestelmän muutoksesta johtuva yksittäisen kohteen vastikkeen nousu on rajattu enintään 5 % vuodessa. Asukkaalle kestämätön tilanne jos / kun samanaikaisesti myös muut vastikkeeseen vaikuttavat tekijät (esim. lämmitys, sähkö) nousevat. Vaarana on jopa lähes 10 %:n vuosittainen vastikkeen nousu joissakin kohteissa. Varmin tapa estää tämä on pidentää siirtymäaikaa kestämään vuoteen 2030 saakka.
Rakennustyyppi: Selkeä kriteeri.
Sijainti: Aineistossa mainitaan, että kohteiden sijainti Helsingissä perustuu Tilastokeskuksen määrittelemään aluejakoon Helsingissä. Kyseinen aluejakotaulukko ei ole mukana aineistossa, arvelemme sen perustuvan jollakin tavoin postinumeroihin. Selkeät kriteerit myös alueellisen sijainnin painoarvoista puuttuvat (maininta, että määritykseen ovat vaikuttaneet liikenneyhteydet etenkin Helsingin keskustaan sekä palvelut lähistöllä lähinnä kaupat ja terveyspalvelut, on kovin ylimalkainen).
Esimerkkinä meidän kohteemme Kunnallisen sijainnin pistemäärä on 70, kun lähempänä palveluja olevan ja parempien kulkuyhteyksin varrella olevan Gunillantien Kunnallisen sijainnin painoarvo 40. Selittyykö postinumerolla? Alueellisen sijainnin painoarvo molemmilla kohteilla 30 eli siinäkään ei ole huomioitu meidän kohteemme todella vaikeaa liikenteellistä sijaintia suhteessa mainittuun naapurikohteeseen.
Molemmissa sijainneissa pitää mielestämme ehdottomasti huomioida, että kohteemme sijaitsee heikkojen kulkuyhteyksien päässä, keskellä jatkuvaa rakennustyömaata. Tilanne säilyy samanlaisena ainakin vuoteen 2027 saakka.
Kunnallisen sijainnin painoarvo on 30 % ja alueellisen sijainnin painoarvo on 10 %. Mistä nämä painoarvot on saatu? Miksi painoarvot eivät ole esimerkiksi 25 % ja 15 %?
Tekninen ikä: Selkeä kriteeri, joskin painoarvoltaan pieni.
Laatu ja varusteet: Painoarvoltaan pieni kriteeri. Osittain myös sellainen, jota näin karkealla ryhmittelyllä ei voi tasapuolisesti käyttää.
Esimerkkejä virheellisistä / epätarkoista pisteytyksistä meidän talomme osalta:
- Sauna: olemme saaneet 100 pistettä (= huoneistosaunat). Kuitenkin noin puolessa talomme asunnoista ei ole omaa saunaa, talosauna meillä kyllä on è Edellytämme pisteytyksen muuttamista tältä osin.
- Lasitetut parvekkeet: olemme saaneet 100 pistettä (= lasitettu parveke), vaikka suunnittelu- tai muun virheen johdosta parvekkeille tulee vettä enemmän kuin entisessä kohteessa ilman lasitusta. Lisävarustusta, joka ei toimi ei voida käyttää pisteytyksessä è Toimimaton kriteeri
Harkintakerroin:
- Nimeltään virheellinen, erikoinen kriteeri. Kyseessä on Kohteiden pisteet taulukon perusteella uusimmille kohteille lisätty pistemäärä, joka perustuu siihen, että kohteissa ei voida kerätä peruskorjauskeräystä. Kriteeri sinällään ok, mutta sen nimi harhaanjohtava
- Saman kriteerin kohdalla mainittu myös, että ” Harkintakerrointa voidaan käyttää, jotta kohteen vastiketaso saadaan oikeudenmukaiselle tasolle.” Tämä on kyllä erikoinen peruste ja vielä erikoisemmaksi sen tekee, että missään ei mainita kuka ja millä kriteereillä ja mihin kohteisiin tätä voidaan käyttää.
Tasattavat kulut:
Tasattavien kulujen määrää lisätään merkittävästi. Tämä edellyttää myös talokohtaisen kirjanpidon (erityisesti tuloslaskelman) selkeyttämistä, jotta taloissa voidaan seurata yhteisten kulujen kehittymistä riittävällä tarkkuudella.
Merkittävä tasattavien kulujen lisääminen vähentää asukkaiden mahdollisuuksia vaikuttaa omilla toimillaan omiin asumiskustannuksiinsa. Mielestämme tasausjärjestelmän muutoksella pitäisi ennemminkin lisätä kuin vähentää asukkaiden mahdollisuuksia vaikuttaa omiin asumiskustannuksiinsa.
Ystävällisesti HASO Disankallion talohallitus